08 maj 2008

På väg genom Östergötland

Har varit nere i Tyskland några dagar på en kompis bröllop så det har varit lite dålig fart här på bloggen. Rapsfälten stod i full blom och sparrissäsongen var i gång därnere (jag var nere i Westfalen i höjd med Hannover ungefär) och det var riktigt fint.

Just nu sitter jag på tåget på väg mot Uppsala från Hässleholm där jag har varit nere och hållit föredrag om glyfosat för dem som jobbar med ogräsbekämpningen på banvallar på banverket och banverket produktion. Sitter och spanar ut genom fönstret på parallellspåret och konstaterar att behovet av ogräsbekämpning förmodligen inte är så stort på stambanan (åtminstone om man bortser från några mer eller mindre skogsbeklädda stickspår).

Tänkte att jag kunde utnyttja tiden här på tåget till att skriva ett litet inlägg om ditten och datten. Kan ju börja med att förvarna - tänkte att jag skulle satsa smått här på bloggen den närmaste tiden. Har nämligen en hel hoper med spännande artiklar och uppslag av varierande slag som rör mikroorganismernas relativt fördolda värld som väntar på att avhandlas. Medierna skriver mest om de småttiga när det rör sig om någon ny smittsam sjukdom, antibiotikaresistens eller nya läkemedel - men jag tänkte välja lite andra perspektiv.

En annan sak som kan vara värd att rapportera om är att jag i enlighet med SLU:s nya open-access-policy lyckats med att publicera en författarkopia av en av mina artiklar i SLU:s öppna arkiv Epsilon. Den intresserade, men icke universitetsbiblioteksanslutne, kan nu läsa "Metabolic and cometabolic degradation of herbicides in the fine material of railway ballast" på den här adressen. Det var lite omständigt men det känns ganska bra att göra sin forskning tillgänglig - ska satsa på att lägga upp några fler när jag har tid. (Om webadressen pub-epsilon.slu.se/150 indikerar att min artikel är den 150:e som läggs in i arkivet vet jag inte säkert men jag förmodar att det är så det ligger till.)

Vad ska vi ta mer? Jo, "Skor längtar ut" har skaffat nya skor - eller ja, skor och skor - kängor då.... Jag gjorde bedömningen att mina gamla Lundhagare hade tjänat mig nog efter ca 10 års intensivt användande - och gick då prompt och inhandlade ett par nya. Det kan ju som bekant ta lite tid att ordentligt utvärdera ett par vandringskängor - men vid direkt jämförelse av bekvämligheten så vinner de nya alla gånger trots att de inte är ingångna ännu - tror det beror på den nya lite vidare lästen som uppenbarligen passar mina fötter bättre. Men det återstår att se om de duger under riktiga prövningar också.
















Den gamla till vänster och den nya till höger. Det tegröna nubucket blev snabbt svart efter vaxning - som visserligen inte rekommenderas av Lundhags - de rekommenderar istället något specialpreparat - men som om man konsulterar de hembakade experterna på forumen på utsidan.se (vilket man såklart gör i sådana här fall) är det riktiga sättet att behandla nubuckkängor eftersom funktion går före utseende.

Nu är det dags för en kopp kaffe...

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: