09 september 2011

Skeptikerna och pseudovetenskapen

Snubblade in på Nymchens Noteringar där Åsa (åtminstone delvis) sätter ord även på varför jag själv aldrig har känt en dragning att engagera mig i föreningen Vetenskap och Folkbildning eller i "skeptikerrörelsen". - Missförstå mig rätt, jag är helt för vetenskap, folkbildning och skepticism men jag gillar inte riktigt tonen man åtminstone ofta ser i debatten. Åsa skriver:
Förvillarpriset 2009 är bara en illustration av hur skeptikerrörelsen tar ställning för paradigm och vedertagna uppfattningar i frågor som är långt ifrån avgjorda. De undertrycker legitima debatter och skrämmer folk från att delta utifrån siga egna förutsättningar. Mitt intryck av skeptikerrörelsen är att de har ett svalt intresse för forskning men ett osunt behov av att använda auktoriteter för att trycka till folk de ser ner på. Istället borde man möta folk där de är och ta nyfikenheten på alternativ medicin som en ingång till att diskutera forskning och vetenskapsfilosofi på ett konstruktivt sätt.
I kontrast till dessa noteringar kan man ställa Torbjörn Fagerströms och Dan Larhammars dundrande debattartikel om att "Granska pseudovetenskapen" som publicerades häromdagen i UNT. (TF är överhuvudtaget mycket för att dundra i sina debattartiklar har jag lagt märke till). - Naturligtvis har Torbjörn och Dan rätt - det vore önskvärt att inte journalister hade ett så okritiskt förhållningssätt till pseudovetenskap, om inte förtroendet för vetenskap minskade i samhället etc. - Men hur når man dit? Genom att skrika om rättning i leden? - Jag skulle tro att det krävs lite annorlunda tillvägagångssätt...

Själv har jag valt att inte granska pseudovetenskap i någon större utsträckning på den här bloggen (med ett eller annat undantag) och detta delvis av samma bevekelsegrunder som jag har valt att inte diskutera/kritisera religion eller religiösa föreställningar. - Dels känns det i ärlighetens namn lite utsiktslöst (ett Sisyfosarbete) och dels så finns det ju redan gott om bloggar som ägnar sig åt bådadera. - Mitt intryck är dock att för 90% av dem är målgruppen mestadels de redan frälsta (eller kanske snarare då de ofrälsta i de här fallen). Man försöker aldrig på allvar möta sina meningsmotståndare och då kan man ju fråga sig vad som är poängen med det hela?

Ja, jag borde utveckla mina resonemang vidare - men även nattugglor som jag måste sova :)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,  

2 kommentarer:

Henrik sa...

Stephen Barrett är en av "skréptiker"rörelsens profeter. Det medför att jag hitintills inte lyckats en enda människa som kallar sig skeptiker, som presterat en ingående och saklig analys av Stephen
Barretts verksamhet. SB är idag lobbyist för ACSH i den egenskapen har han stämt 40 personner.

Info om Stephen Barretts äventyr på den juridiska arenan finns här:

http://www.bolenreport.com/feature_a...s%20revolt.htm

Stephen Barrett är rädd att hans smutsiga aktiviteter som lobbyist skall bli allmänt kända, för att
"skeptikerna" kanske blir mindre benägna att gratis utföra arbete åt honom, så därför försöker han
stoppa all info om Bolen Report på engelska wikipedia. Endast Barrett egen version får komma fram.
Så dessa herrar är inte några anhängare av yttrandefrihet precis.... Du kan själv gå in på wikipedia
och försöka skriva något om Bolen Report t ex .....


Men min fråga var varför finns det inte en enda "skeptiker" som skrivit en kritisk värdering av
Stephen Barrett?

Hoppas på snart svar!

Ovanstående fråga lades upp på Flashback i tråden "Fråga Skeptikern° den "dödade" trådn något sva kom det inte, och det är typirskt för de så kallade skeptikerna. Det är totalt oförmögn att granska "skeptiker" rörelsen, som är styrd av lobbyister från
kemi och läkemedelsindustrin. De misstäkligör alla som inte tycker som dem, men de vägrar kosekvent att diskutera sina egna målsättningar,finansiering och ledning. De vill inte dra uppmärksamheten till att "skeptiker"rörelsen är en Frontorganisation för ACSH( http://www.sourcewatch.org/index.php?title=American_Council_on_Science_and_Health )

Harald Cederlund sa...

Jag är som sagt inte engagerad i skeptikerrörelsen (och i synnerhet inte skeptikerrörelsen i USA) och känner inte till Stephen Barret sedan tidigare så jag kan inte ge dig några svar.

Känner inte heller någon större lust att engagera mig i frågan - en googling ger mig dock snabbt uppfattningen att Tim Bolen förmodligen inte är någon av de tillförlitligaste källorna att hämta uppgifter ifrån. Den intresserade får själv söka rätt på informationen och bilda sig en uppfattning!