08 mars 2007

Det stora året


Är du det allra minsta fågelintresserad är boken som jag just har sträckläst: ”Det stora året” närmast ett måste för dig. Det är den fascinerade och sanna berättelsen om herrarna Sandy Komito, Al Levantin och Greg Miller som genomförde det stora året 1998.

Det stora året är en tävling som går ut på att se flest arter på Amerikansk mark under ett år. Vill man vinna tävlingen gäller det att resa kors och tvärs över hela den amerikanska kontinenten för att pricka in alla inhemska arter och vara på rätt plats vid rätt tid när flyttstrecken går och när tillfälliga gäster blåser in från Mexico eller Sibirien. Ett lyckosamt genomförande kräver hängivenhet, pengar, planering och inte så lite med tur.

Att ”kryssa” över 700 arter på ett år kräver ett ganska också ett stort mått av besatthet – den här boken skildrar de tre männens jakt men försöker också någonstans att gå till botten med denna besatthet. Hur kommer det sig att så många ägnar så mycket tid just till att titta på fåglar och försakar allt annat?

– Själv måste jag bekänna att jag har en viss förståelse för det hela – jag har en klar dragning åt fågelskådning (och fågelkryssning) – att skåda fåglar är kul och att jaga nya arter likaså, och jag måste nog erkänna att boken det stora året inte avskräcker mig. Istället blir jag tvärtom sugen på att själv ge mig ut på en liknande galen skådarresa kors och tvärs över Europa. (Fast det är klart – jag skulle nog föredra att ha lite sällskap med mig…)





Jag, som tittar lite närmre på en koloni med tretåiga måsar på Islands sydspets.



Mer fördjupning i skådargalenskapen kan man tydligen få i boken ”Skådare ett släkte för sig” – jag får nog sätt upp den på min läslista – även om recensionen (som så ofta när det handlar om bokrecensioner) inte riktigt förråder om boken är läsvärd eller inte utan mest bara förråder dess innehåll.

Men än så länge har det inte gått så långt att jag har skaffat mig vare sig tubkikare eller personsökare från Club 300 – även om jag nog när jag tänker efter är lite sugen på bådadera…

Den svenska motsvarigheten till Stora året leds för närvarande med 159 arter – det kanske inte är för sent att ge sig in i tävlingen?

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: