29 januari 2007

Måndag hela veckan?

...får vi hoppas att det inte blir... med tanke på veckans något olyckliga start. När jag kom in till jobbet i morse möttes jag av brottsplatsavspärrningar och krossat glas när jag skulle stiga in till mitt kontor: INBROTT!

De hade tagit sig in i vårt rum och i ett annat och snott sammanlagt fyra datorer, min inräknad. Förövarna tycks ha varit något enkelspåriga och opererade i båda fallen enligt den gyllene formeln "Krossa-Sno-Sticka" - hade varit enklare kunde man tycka att öppna dörren och gå mellan de båda rummen istället för att krossa båda fönsterrutorna. Men men...

Förmiddagen spenderades med att sopa glas och med att grundligt dammsuga igenom rummet - ngt att glädja sig åt var iaf att personskadorna begränsade sig till ett litet skärsår i pekfingret.

Inbrottstjuvarna inriktade sig främst på själva burkarna men av någon anledning snodde de även min något otympliga och omoderna skärm (inte för att själva datorn var så mycket mindre otymplig och omodern iofs). Tangentbordet tog de inte - men det hade de istället lyckats slå sönder... Däremot hade de lämnat kvar Leticias dator som var identisk med min - kanske för att den stod längre från fönstret?

Jag tycks ha blivit "backupad" senast i tisdags så vi får hoppas att det inte saknas alltför mycket jobb. Ska ta med min bärbara dator imorgon och reda ut vad som kan räddas. Sen så borde jag beställa en ny också men jag vet inte om det finns några pengar till det... mutter, mutter... har ett vagt minne av att posten "Inköp av ny dator" ströks ur min forskningsbudget i onsdags...

Inga kommentarer: