18 januari 2007

Skriva sig frisk och lycklig?

Om någon är intresserad av att läsa en artikel där jag uttalar mig om mina synpunkter angående skrivandets hälsoeffekter så går det att hitta en sådan på e-health.se. Artikeln är baserad på en e-mail-intervju med mig - vilket kan vara bra att betänka; en del av de ämnen jag kommer in på hade jag nog förmodligen inte uttalat mig om annat än som svar på direkta frågor.

Auktoritet på området är jag (tydligen) eftersom jag gjorde en liten genomgång och kritisk granskning av den vetenskapliga litteraturen om skrivandets effekter i höstas. Texten gav jag den anspråkslösa och catchiga titeln "Skriv dig frisk och lycklig!?"varpå jag publicerade den på skrivarforumet poeter.se - där den bemöttes med (en som jag tolkade det: gillande) tystnad. När jag blev kontaktad av webredaktören på e-health.se blev jag därför positivt överraskad när det visade sig att någon faktiskt hade läst hela texten och ställde såklart upp på en intervju.

Borde nog kommentera artikelns titel också: "Med poesi som livskraft" kan jag ju leva med även om det nog i mitt fall borde stå "en livskraft" - men när man klickar runt på e-health hittar man också den i mitt tycke mer störande länken "Skeptikern som blev poet" som pekar på min artikel.

För att lugna er som blir oroade av detta kan jag säga: Nej, jag har inte slutat vara en skeptiker! Poet är jag dock alltmer bekväm med att kallas - även om jag på sistone inte har skrivit någon poesi. Vilket ju är lite sorligt... med tanke på att det ju var det som skulle rendera mig frisk och lycklig enligt artikeln...

Men enligt e-health kan man ju även blogga sig frisk och lycklig - så jag får hoppas att det funkar lika bra!

Inga kommentarer: