23 december 2007

Kort om giftiga äpplen

Flertalet tidningar (Kvällsposten, SvD, DN) larmar idag om att ICA återallar "förgiftade äpplen" från butikerna. (Och kopplar såklart ihop det med köttfärsskandalen vilket ju känns minst sagt långsökt.) Äpplena kommer från en odlare i Skåne som har besprutat dem med "förbjudna preparat".

Nu är ju visserligen flera preparat med de båda aktiva beståndsdelarna Bitertanol och Trifloxystrobin godkända i Sverige - men bara för användning mot svampsjukdomar i stråsäd och inte för besprutning av lagrad frukt (så som det åtminstone framstår som att medlen har använts) - så det är ju riktigt att det handlar om ett oansvarigt användande av bekämpningsmedel och att odlarens IP-certifiering återkallas tycker jag är rätt.

Men jag kan inte också låta bli att fundera över det oansvariga med att kassera 25 ton äpplen - om det nu kommer till det - bara för att man har hittat spår av ett otillåtet bekämpningsmedel. Nu underlåter ju visserligen samtliga medier att upplysa oss om vilka halter det rör sig om (vilket ju kunde vara relevant) - så det är svårt att veta om det rör sig om just spår eller höga halter - men såvida odlaren inte har vräkt på väldigt mycket preparat förefaller det osannolikt att någon skulle äta så många äpplen att de får i sig hälsovådliga mängder - inget av ämnena har ju egentligen särskilt hög toxicitet för däggdjur.

Vi får hoppas att de hittar någon bra avsättning för äpplena! Kanske kan de användas som djurfoder?

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Har just upptäckt din trevliga och intressanta blogg, i mycket om samma som min egen.
Växtgifter var under mina tio år som lantbrukare och företagsläkare på Lantbrukshälsan något jag ofta hade skäl att fundera över. Under flera år åkte jag hit ochdit och föreläste i ämnet. Nu har jag glömt det mesta men minns att jag ofta funderade över samma sak. Gifter är ju i princip alltid en fråga om dosen och halter i närheten av gränsvärdena blir skäligen ofarliga om man inte äter så mycket. Att äpplen som besprutats med otillåtna medel inte skall få säljas som prima över disk är väl klart, men det borde finnas allt möjligt som de skulle kunna användas till istället för att bara tippas. Om inte annat så givetvis till kompostering - och det är väl kanske där de hamnar? Men kreatursfoder, vinäger och liknande kanske också går bra.
Pressen får det ibland att låta som det är farligt att bara vara i närheten.