22 januari 2009

I klurendrejerifinal

På något outgrundligt, gåtfullt sätt så har jag lyckats kvalificera mig till årets final av klurendrejeriet - detta trots att själva gåtlösandet i år gått minst sagt uselt. Jag har inte känt att jag har kommit i närheten av min normala klass.

Utan tvekan har jag gynnats av de för året nya reglerna som dikterade att man bara skulle svara på 6 st (valfria) av de 24 frågorna - detta skapade ju ett intressant metaspel där det inte räckte att lösa alla frågor utan där man även var tvungen att välja att svara på de mest högvärderade av dessa - vilket i sin tur bestämdes av vilka frågor som minst deltagare svarade rätt och flest svarade fel på. Dvs. det kunde löna sig att svara på en subjektivt upplevd lätt fråga - ifall man misstänkte att de övriga i högre utsträckning skulle svara på "svåra" frågor. Nästan omöjligt att förutspå slutresultatet - och det gynnade såklart chanserna för de som likt mig bara löste några stycken frågor.

Dessutom tror jag nog att det var som så att en del långväga gäster valde att inte delta i finalen - i år är det ju ingen resa till ishotellet i Jukkasjärvi som står på spel så då drar det nog inte lika mycket.

Men för att summera: jag känner mig alltså inte som en riktigt värdig finalist i år. Men å andra sidan så kände jag mig ju lite snuvad på konfekten förra året - då jag ju gjorde en riktigt stabil insats när det gällde själva klurandet - men trots detta inte var i närheten av finalen på grund av en veritabel tyskinvasion - så det jämnar väl ut sig antar jag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

~j sa...

Grattis grattis! Och vem vet... vi kanske ses där...(i finalen alltså :)