21 juli 2007

Sommar, snö och klurendrejeri

Som ni säkert misstänker så beror den relativa bloggtorkan på att jag har ägnat mig åt min semester. Just nu vaktar jag föräldrahemmet ett par dagar medan de är på Gotland – vilket innebär att tillvaron består av ansträngande aktiviteter som att läsa böcker, fiska, klappa kaninen, dricka kaffe, plocka blåbär etc. – you get the picture…

Om vädret skulle bli lite sämre kan det ju tänkas att jag återkommer med något mer läsvärt här. Något som är läsvärt, nu utläst och dessutom ganska aktuellt med anledning av det stundande turkiska valet är Orhan Pamuks bok ”Snö”. Den kan jag varmt rekommendera som semestersysselsättning, titeln och årstidens skenbara inkompatibilitet till trots.

Skulle regnen komma kan det också tänkas att jag hemfaller åt lite seriöst klurande – jag har nämligen fortfarande inte lyckats lösa frågorna i sommarens miniklurendrejeri (och nu börjar det bli lite pinsamt, måste skärpa mig…). Frågorna hittar ni på sid 18 i senaste numret av tidskriften Ultunesaren (klicka på omslaget för att ladda ner) – där hittar ni också korsord, pseudoku och dubbelgrubbel. Ledtrådar och (fler) villospår hittar ni på klurbloggen.

Skulle ni (mot förmodan) känna att ni behöver ytterligare utmaningar för ert intellekt så kan ni ju därefter ge er på årets upplaga av den tyska motsvarigheten/förlagan till klurendrejeriet: Das Große Rätselrennen som publiceras i Süddeutsche Zeitung. Den första omgången frågor släpps enligt de tillförlitligaste uppgifterna som cirkulerar den 3:e augusti och tills vidare ligger förra årets upplaga ute på adressen www.raetselrennen.de – själv kommer jag tyvärr att vara till fjälls när frågorna släpps men jag räknar med att hinna ta mig en titt när jag kommer tillbaka.

Ta er inte vatten över huvudet bara – Das Große RR är inget man löser i en handvändning direkt… och man vet aldrig vad man råkar ut för i tävlingen. Svaren kanske ska sättas in på en bank där poängvärdet förräntas under tävlingens gång, eller så ska de omvandlas till ingredienser i en cocktail, eller toner i ett musikstycke som ska skicka in till den hemliga adressen. Sånt har hänt förr...

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hahaha! Jag känner precis som du... "Det här börjar ju bli pinsamt, skärpning!"

Men då måste jag till mitt försvar säga att jag ännu inte gett KlurMini sina rättmätiga timmar. Har dock ingen ursäkt för detta.

Men... LYCKA TILL!

Harald Cederlund sa...

Ja - jag önskar det samma! - Och i värsta fall får vi väl kalla samman till ett gemensamt krismöte när det börjar dra ihop sig...)