12 februari 2007

Ny dator - nya tag

Satte upp den nya datorn på jobbet idag - ser fram emot att få jobba med en snabb och välfungerande dator ett slag. Och med en stor 20-tums widescreen-skärm dessutom - kan ju bara bli bra...

Om den inte blir stulen direkt igen förstås - någonstans när man ju ändå en misstanke om att stölden av min gamla dator kanske främst var tänkt som ett välvilligt (nåja) incitament för mig att ställa fram mer godis i skyltfönstret.

- Men lika enkelt är det inte att förse sig längre: handtagen på fönstrens insida har skruvats bort och datorn och skärmen har låsts fast i ett par solida fjärrvärmerör och i varandra medelst stålvajer. Vi får se om det hjälper.

- Gör det inte det så har jag också investerat i en extern hårddisk för att se till att jag alltid har en egen säkerhetskopia av mina filer vid sida om institutionens backup-system. - Backupsystemet som visserligen fungerade men hade en del irriterande brister som att inte klara av åäö i filnamnen och som att skapa innehållslösa dubbletter till alla mina filer...

Har förövrigt just lärt mig vad "pinga" betyder - tänkte prova det nu...

Inga kommentarer: