08 maj 2007

Tidsödande refereegranskning

Skriver något snabbt här bara medan jag väntar på att säkerhetskopieringen av mina filer från datorn till externa hårddisken ska bli klar. Vart tar tiden vägen frågar man sig? Idag har jag spenderat nästan hela dagen på ett referee-uppdrag. Dvs. för den vetenskapligt oskolade – jag (och en forskare till någon annanstans – tror jag) har läst och givit mitt omdöme om ett manuskript till en vetenskaplig artikel som några andra forskare har skrivit.

Detta förfarande brukar framföras som själva hörnstenen i det system som ska garantera vetenskaplig kvalitet och redlighet. Men jag vete sjutton jag… inte för att jag gjorde en slarvig granskning eller för att artikeln nu låg utanför mitt kompetensområde – för så var det inte, utan för att det tar sådan tid om det ska göras ordentligt. Möjligtvis tar det betydligt kortare tid för någon som har utfört väldigt många referee-uppdrag i dina dar och som så att säga har hittat den rätta nivån.

Men jag kan ärligt talat förstå att det slinker igenom både det ena och det andra – föreställ dig att du är en forskare som har fått pengar för att utföra ett forskningsprojekt. En stor del av din tid är du redan idag tvungen att använda till annat än själva forskningsprojektet – som att söka pengar till nya forskningsprojekt t.ex. – nu dimper det dessutom då och då ned förfrågningar om att du ska granska vetenskapliga artiklar.

– Detta är inte något som du får betalt för någonstans ifrån (åtminstone inte om du är externfinansierad som jag) – men inte desto mindre ett hedersuppdrag som du förväntas utföra. Du kan visserligen tacka nej – men då fallerar hela det vetenskapliga systemet och det duger ju inte… - Något måste stryka på foten: forskningen, undervisningen, handledningen av dina exjobbare och doktorander – eller kvalitén på den vetenskapliga granskningen…

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: