22 september 2007

Det lönar sig att tänka innan man bloggar

Här kommer en kort post om att det lönar sig att skriva lite längre och mer genomtänkta bloggposter. Detta är iaf. sant om vi får tro empirisk forskning publicerad på bloggen Cognitive Daily.

Studien genomfördes av fyra bloggare som under tio dagar publicerade en kort post för varje lite mer genomtänkt längre post de skrev. Den långa posten skulle vara minst 400 ord och den kortare posten fick ta max 15 minuter att skriva. De längre posterna visade sig generera fler sidvisningar, kommentarer och länkar än kortare poster. (Och tur var väl det - motsatt resultat hade ju varit nedslående.)

Men man kan fråga sig vad som hade blivit resultatet ifall de hade uttnyttjat tiden de lade på att skriva den lite längre posten till att skriva flera korta poster.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Z sa...

Jag tror att man kan skriva i:

1 episk form, prosa, med humor, konstnärlighet etc...Långa vetenskapliga inlägg & kuriosa tillhör väl också denna typ.

2. Shema, punktform, numrerat, jag gör det ganska ofta. Det hjälper kommentatorer och bloggare att veta vilken fråga det är man diskuterar för tillfället: typiskt för debatter. Bra för oss som gärna skriver ofta men har lite ont om tid.

3. Med en "knorr", det undertecknad i huvudsak pysslar med:
Halvlångt inlägg, ibland bara kort, med en tydlig poäng. Anekdoter eller debattinlägg eller spaningar kan bli sådana.