10 april 2007

Läs inte detta - du kan bli smittad!

Jag blev uppmanad av Malin Sandström på Vetenskapsnytt att skriva om varför jag bloggar. Det hela är en del av en så kallad "blogg-mem" - vilket fungerar i princip som ett slags kedjebrev för bloggare. Man ska rapportera tillbaka till ursprungssajten och skicka vidare uppmaningen till fem nya bloggar.

Själv är jag ju grundmurat misstänksam mot allt som luktar kedjebrev - och har som princip att aldrig vidarebefodra dem när jag får något via email. (Ingen idé att skicka sådant här till mig alltså - jag beklagar...)

I just det här fallet misstänker jag att det som egentligen är det dolda syftet med lössläppandet av memen är att försöka förbättra google-rankningen för ursprungssajten genom att förmå väldigt många bloggare att länka tillbaka till den. Detta verkar särskilt troligt eftersom memen startats från en sajt som säljer sökmotoroptimeringslösningar (ska tilläggas att sajten i dagsläget tycks ha en mycket dålig ranking om man söker på "search engine optimization"). Jag ämnar hursomhelst inte skicka uppmaningen vidare och inte heller länka tillbaka till ursprungssajten.

Däremot lovar jag att jag snart ska skriva något litet om varför jag bloggar - för det skulle jag ju behöva reda ut, inte minst för mig själv - och kanske också något litet om memer - för konceptet memer är ju väldigt intressant - och jag menar då inte specifikt blogmemer utan mera vad Richard Dawkings ursprungligen åsyftade: smittsamma eller evolverande idéer som sprider sig mellan människor.

Därmed kan man ju också konstatera att jag, även om jag nu gör ett försök att bryta kedjan, ju faktiskt blev smittad av memen - och att jag förmodligen också, i och med att jag skriver detta, bidrar till att smitta ned några intet ont anande läsare av min blogg med genom min försorg något evolverade tankegångar.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Malin Sandström sa...

Jag är också generellt kedjebrevs-skeptisk. Hade jag inte kunnat skriva främst om vetenskap i relation till just den här hade det nog inte blivit något den här gången heller...

...möjligtvis ville jag i och för sig också veta varför vetenskapsbloggare bloggar.

Jag tror nog inte att vare sig din frånvarande eller min närvarande länk gör särskilt mycket till eller från i rankningen, med tanke på hur PageRank fungerar, jämfört med t ex de engelskpråkiga vetenskapsbloggarna från scienceblogs :-)

(men jag respekterar principen)

Harald Cederlund sa...

Ska försöka ta och skriva något om varför jag bloggar egentligen - måste bara ta och tänka igenom det lite.

Men det enkla svaret är väl att det är kul att blogga.