17 augusti 2007

Är miljöbranschen den nya IT-branschen?

Några nattliga reflektioner: När jag började läsa miljövetenskap på universitetet för en sisådär 10 år sedan var sinnesbilden som frammanades när man sade "miljövetare" en skäggig och lite mysig gubbe i stickad tröja och fjällrävenjacka (ungefär en sån typ som jag alltså) som envetet mumlade fram lite invändningar varje gång något storföretag gjorde en ny miljöblunder. Det var något mossigt - men också lite tryggt och rogivande över den sinnesbilden.

Man kunde lite på miljövetaren - han beskrev symptomen men drog liksom aldrig igång alltför stora projekt på egen hand (utom möjligtvis då en och annan kompost). Denna relativa overksamhet berodde inte på att han var lat utan på att han hade begripit att den enkla lösningen på miljöproblemen ju var att sluta konsumera så mycket, sluta åka bil så mycket, sluta bygga så mycket - och gud förbjude sluta sträva efter tillväxt hela tiden...

Idag tycks detta sätt att tänka inte längre vara giltigt - man talar istället om grön tillväxt. Faktum är att jag lite tveksam till om miljörörelsen som jag kände den då ens existerar idag - miljövetare tycks det iaf inte finnas några längre - de är numer entreprenörer inom något som kallas för "cleantechbranschen". Tidskriften Dagens miljö är numer misstänkt lik tidskriften Dagens industri och det är till och med tal om att det finns risk för en cleantech-bubbla!

Jag är inte riktigt säker på att jag känner mig bekväm med den här utvecklingen utan känner ett behov av att mumla fram några invändningar på gammal fint manér. Visst - jag inser att miljöföretagen måste tillväxa för att vi på sikt ska kunna få en "grön ekonomi" (ännu en klyscha - usch!) - problemet är bara att allteftersom mer pengar strömmar in i cleantechbranschen och fler företag investerar i cleantech tycks proportionen aktörer som faktiskt bryr sig om ifall det gröna verkligen är grönt minska betänkligt. Speciellt stör jag mig på hypen kring biobränslen - som inte alls är särskilt miljövänliga när man granskar dem närmare och som knappast kommer räcka till för att täcka vårt bränslebehov framöver...

Sitter just och läser det senaste numret av tidskriften Seedling från organisationen Grain - ett temanummer om biobränslen - eller agrobränslen som tidskriftens redaktion föredrar att kalla dem eftersom de inte tycker att det är något "bio" med biobränslen. Numrets ledare är betitlad "Stop the agrofuel craze!" Ladda ned tidskriften (pdf) och läs om de förödande sociala och ekologiska konsekvenser som den exploderande efterfrågan på biobränslen får i tredje världen! Det är också långt ifrån säkert att expansionen av bioenergisektorn, som ofta sker på bekostnad av tidigare outnyttjade ekosystem som regnskogar, ens leder till en minskning av koldioxidutsläppen!

I senaste numret av Science hittar vi också en debattartikel om biobränslen med titeln "Carbon mitigation by biofuels or by saving and restoring forests?" (artikeln har begränsad tillgänglighet) - författarna ställer där just koldioxidbesparingarna av att använda biobränslen producerade på tidigare skogsmark mot koldioxidtillförseln till atmosfären av att skövla skogen - och kommer, föga överraskande, fram till att det lönar sig bättre ur klimatsynpunkt att låta skogen växa kvar än att konvertera om den till biobränsleproduktion.

Vad presenteras då som lösningen på problemen i nämnda artiklar? Jo, att ställa om vårt globala ekonomiska system så att dagens slöseri med energi upphör (Seedling) - och att man om man vill minska koldioxidutsläppen bör satsa på att göra bilarna bränslesnålare snarare än att konvertera om dem till etanoldrift (Scienceartikeln).

Samtidigt tycks efterfrågan på etanolbränsle i Sverige öka för varje dag som går, och ingen tycks riktigt bry sig om hur grönt det gröna bränslet egentligen är. Så sent som igår kunde vi ju också läsa om Volvos nya miljösatsning -där de bl.a. lovar att avsätta pengar för CO2-neutralisering - men bara för de 15% av etanolbränslet E85 som består av bensin - de andra 85 procenten lämnar man karakteristiskt nog helt därhän... - Men man ska inte klaga alltför mycket - det är en positiv satsning - även om den som vill köpa en miljövänlig bil nog gör klokt i att köpa en bränslesnål småbil istället - listan över bränsleförbrukningen hittar ni hos konsumentverket.

Fast man kan fråga sig om det är någon som lyssnar till såna här mumlande gamla miljövetare som mig och våra mossiga invändningar nuförtiden...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , Intressant

1 kommentar:

Harald Cederlund sa...

För er med intresse för bubblornas psykologi rekommenderar jag det här inlägget på bloggen "The frontal cortex". Lehrer avslutar sitt inlägg med: "(My hope is that the next boom is in green technology, so at least we'll get some valuable technology from all of our squandered investments.)" - kanske en önskan som kan komma att förverkligas?

(Ska tilläggas att jag själv inte håller koll på aktiemaknaden och därför inte heller har något hum om ifall greentechföretagen är övervärderade på börsen eller ej - jag bara tycker jämförelsen mellan dot.com och watt.com är en intressant "spaning".)