19 juni 2007

Några SLU-relaterade nyheter, lite skvaller och lite gnäll

Sveriges Lantbruksuniversitet är en förunderlig organisation - häromåret hade vi ekonomisk kris och det sades upp lokaler och personal och skulle slås samman institutioner och reformeras fakulteter så att det bara sjöng om det - och byta namn till Swedish Life Science University (alltjämt SLU) skulle vi också eftersom det där med Lantbruk ju låter lite otrendig och inte appelerar till studenterna som tycktes svika SLU:s utbildningar (förutom veterinärutbildningen då - för det är ju drömyrket för 90% av alla tjejer). Ett slag skulle vi anlägga golfbanor på hela campusen (som till viss del alltjämt består av bördig åkermark) och starta ett golfbaneskötarutbildning - för där fanns det visst pengar att hämta.

Men det knorrades i leden och av namnbytet bidde intet. - Här minns jag med ett leende mina doktorandrådkollegors Daniel och Johannas bejublade framträdande på en doktorandfest, när de iförda en röd och en grön kroppsstrumpa, gestaltade passande logotyper till några av våra alternativa förslag till namnbyten, Swedish Love University, Swedish Lagom University, Swedish Lightsaber University etc.


Vad symboliserar SLU:s logotyp? Lommar eller groddar - det är frågan?


Av institutionssammanslagningarna bidde det institutionskluster - ett slags mer eller mindre lösa institutionssamarbeten istället - förutom i Alnarp där upplöstes institutionerna och det blev en bara fakultet med verksamhetsområden istället.

Och så plötsligt, bara något år efter den djupa ekonomiska krisen så kunde man plötsligt läsa att SLU:s ekonomi var på fötter igen - och rentav vid så god vigör (knystades det om) att det fanns risk att staten skulle ta tillbaka pengar från statsanslaget. Och vips kom en våg av nyanställningar, lokalrenoveringar och nybyggen (jag ska t.ex. flytta till Biocentrum uppskattningsvis vid en 2010 sisådär när det står färdigt och x antal 100 miljoner har gått åt). Därtill spenderades miljontals kronor på relativt kostsamma studentrekryteringskampanjer, och reklamkampanjer för att göra SLU mer känt - man kan hitta helsidesannonser om utbildningsprogram på SLU på de mest överaskande ställen. En 20 minuters reklamfilm för SLU av Mattias Klum blev det också som jag undrar om någon har sett? Vi anställda fick varsitt ex iaf. - tur var väl det...

Hursomhelst, det gick visst si och så med att boosta studentintresset (läs notis i UNT) och staten fortsätter ju envist med att inte räkna upp statsanslagen till universiteten för inflation vilket leder till att en ny ekonomisk kris hägrar. Nu beror ju visserligen det bristande studentintresset på att vi infört mastersprogram (á la Bologna) men att vi ännu inte några studenter har gått våra kandidatprogram (á la Bologna) utan istället är antagna till magisterprogram - som vi av någon märklig anledning också ska ha kvar parallellt.

Det senaste som diskuteras är tydligen om vi ska bli en stiftelse (UNT) - eftersom vi då kan bedriva vår verksamhet effektivare (ur ekonomisk synvinkel då - kvalitén på forskning och undervisning är såklart av lägre prioritetsgrad).

Nåja, vi ska inte klaga - vi har ju iaf. en karriärcoach som kan hjälpa oss att finna vår plats i organisationen (min är gnällspikens i kistan :)). Och fler positiva nyheter är ju att förtroendet för forskare är lågt (UNT) - kanske för att de börjat läsa forskarbloggar såsom den här och på så vis fått en inblick i forskarens och forskningens sanna natur frågar jag mig? - fast just det var ju iofs. inte så bra... - men i artikeln kan man också läsa att 9 av 10 anser att miljöforskning är ett prioriterat område - och det är ju bra! För då kanske de är villiga att investera mer pengar i detta område - och då kanske jag kan få min lön betald framöver...

Några av mina institutionskollegor har lyckats ganska bra med att håva in lite "miljöpengar" och har startat MicroDrivE-projektet med syfte att optimisera etanolproduktion genom att studera diverse mikrobiella faktorer i processen. Jämför med mitt inlägg häromveckan om etanolbränslen. Av bara farten har de satt upp mig som webmaster för det hela - vilket ju är lite kul eftersom jag ju faktiskt inte har varit inblandat alls i att göra sidan (däremot är jag ju institutionens webmaster. Men, jag kanske kan få lite betalt för besväret?

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: