27 juli 2007

Mer matte ger bättre biologer?

Nu är jag ju på semester och kommer därför tyvärr inte åt att läsa originalstudien i Science - men jag kan ändå inte låta bli att komma med en liten halvhjärtad invändning. Att studenter som läser mer matte i high-school får bättre betyg på introduktionskurserna i biologi på universitetet behöver inte betyda att mer matematikundervisning ger bättre biologer som det hävdas i DN.

Man kan ju faktiskt tänka sig att effekten beror på att det är de studenter som är lite mer studiemotiverade som väljer att läsa mer matte i high-school. Korrelation betyder inte alltid orsakssamband.

Sedan ska det tilläggas att jag iofs inte ser någon anledning att bestrida idén om att mer matematik skulle ge bättre biologer - jag skulle själv ha varit betjänt av en utförligare matematikundervisning - det enda jag bestrider är att den här studien skulle bevisa det.

Uppdatering 28/7:

Jag var inne en sväng på jobbet idag och passade då på att ladda ned artikeln.

Matematik i high-school har en mycket liten men signifikant genomsnittlig effekt på betyget i introduktionskurser i biologi, fysik och kemi i college (ca 1-2 ± 0,5% högre betyg per år matematik i high-school om jag tolkar det riktigt) - det gäller alltså inte bara biologer utan också kemister och fysiker. Att studera det egna ämnet har ungefär motsvarande effekt - men däremot ger varken biologi, kemi eller fysik i high-school någon effekt på de andra ämnena.

Författarna har gjort vissa ansträngningar att kompensera för faktorer som föräldrarnas utbildningsnivå, och hur duktiga studenterna var i allmänhet (i andra ämnen) - vilket ju skulle kunna återspegla deras studiemotivation - men för att veta exakt hur detta har gjorts måste jag nog gräva ned mig i supporting materials och det har jag varken tid eller lust med just nu. - De börjar dock diskussionen med att påpeka att "Our research examines correlations and does not offer the proof of causation that an experimental study could."

Det i mitt tycke mest överraskande resultatet, som jag nog hade valt att lyfta fram, är hur liten effekten av high-school studier är på collegebetygen. En till två procents effekt på betygen per år förstudier är ju ingenting! Jag har ju inte läst på ett amerikanskt college - men kanhända återspeglar detta att nivån på introduktionskurserna är så låg att även de med ett minimum av förkunskaper klarar sig hyfsat bra?

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Logi sa...

Jag antar att USA liknar sverige lite grann i alla fall och i så fall kan man lätt räkna med att alla naturvetare (inkl. biologiläraren) hänger på rasterna ;)

Lite snack om vilka elever som är bra och dåliga senare så har vi en påverkan på åtminstonde 0,5% åt ett mer homogent betyg i dom olika ämnena.