16 juli 2007

Vad är liv? - diskussionen går vidare...

Den intresserade uppmanas kolla in nystartade bloggen nymodernism (av signaturen aleph) som i sin första post anknyter till livsdiskussionen, drar resonemanget ett steg vidare och undrar vad det får för religiösa konsekvenser om vetenskapen förklarar livet och allting.

Malin Sandström på vetenskapsnytt har också författat en intressant post där hon tillför bland annat NASA:s arbetsdefinition och filosofen Carol Clelands perspektiv.

Själv har jag lovat att författa en post till - där jag nystar upp några fler trådar. Men tills dess att jag tar mig samman i sommarsolen kan jag ju komma med ett litet poetiskt bidrag till det hela. En dikt av Wislawa Szymborska om livet - visserligen synbarligen inskränkt till det flercelliga eukaryota livet - men ändå på något vis passande:


Noterat

Livet är enda sättet
att beväxa med löv,
hämta andan i sanden,
flyga upp på vingar;

att vara en hund,
eller stryka den över pälsen;

att skilja smärta
från allt som inte är det;

att få plats i händelserna,
ta vägen i vyerna,
leta reda på det minsta bland misstagen.

Ett enastående tillfälle
att minnas för en stund
vad man pratade om
i den släcka lampans sken.

/WS

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: