17 juni 2007

Fältförsök utlagda och rälsbrott åtgärdat

Har varit ute och flängt en del i landet den senaste veckan och nu känner jag att det är dags att ”blogga ikapp”. I tisdags var vi ute och lade ut fältförsök med en herbicid på sträckan Söderhamn – Enafors, i närheten av Ina. Syftet är främst att studera dess utlakningsbenägenhet för att se om det kan vara något som är av intresse för användning i framtiden – är de aktiva substanserna för rörliga blir det inte aktuellt.





Försökssträckan vid Ina. På bilden sprutas vatten för att testa hastigheten.










Banvallen på försökssträckan är i det närmast täckt med gran och tall-plantor så vi kommer naturligtvis att passa på att bedöma ogräseffekten mot dessa också. Sträckan är lågtrafikerad så vi hade gott om tid att lägga ut försöket på eftermiddagen. Vädret var bra och utläggningen, och provtagningen förlöpte relativt smärtfritt även om dragfordonet som ditkommenderats inte kunde hålla de önskade 4 km/h, med resultatet att vi blev tvungna att räkna om vätskemängden för att kompensera så att den utlagda dosen blev rätt. Preparatets nedbrytning och utlakning kommer att följas upp under sommaren och hösten.

Onsdag blev vilodag och på torsdag stack vi iväg igen. Denna gång mot Varberg för att lägga ut försök på Viskadalsbanan. Här rör det sig om en lite längre försökssträcka där vi testar ogräseffekten hos flera olika preparat och blandningar av preparat. För att kunna göra en ordentlig bedömning upprepas samtliga behandlingar i 5 st slumpmässigt utlagda 25-m parceller.

När vi först kom ut på banan på fredag förmiddag för att inspektera sträckan upptäckte vi genast ett ganska kraftigt rälsbrott. Vår bevakning undslapp sig ett: ”Men, vad i helvete…” och ringde genast in och stoppade all tågtrafik. Sedan hade vi fritt fram att kontrollera försökssträckan tills banverkets personal hade åtgärdat problemet – vilket ju var bra – men det känns ju inte jättebetryggande att veta att det där förmodligen hade förblivit oupptäckt ett bra slag om inte vi hade råkat ha vår försöksplats just där.





Känns det här bra?







På eftermiddagen hade vi lite ledig tid så vi hann med en liten tur till Getteröns Naturcentrum för att titta på fåglar, och tack vare de uppställda tuberna kunde vi titta lite närmre på skärfläckor, brushannar, gravänder, skedänder, bläsänder m.m. – vilket ju iaf. jag uppskattade…

Sedan blev det tidig nattning och uppstigning vid tvåtiden för att bege oss ut på banan och lägga ut försöket. Det hela gick ganska bra även om vi höll på att åka vilse ett slag på grund av att det satt felnumrerade metallbrickor (som vi använder för att märka ut våra försöksplatser) från tidigare års fältförsök. Dessa skulle vi naturligtvis ha plockat bort när vi var ute på banan dagen innan – men de tycktes då inte lika förvirrande som de var för våra något morgontrötta hjärnor.




Utläggningen på natten.








Vi återkommer och avläser ogräseffekterna senare i sommar.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Z sa...

That's it
Det här var så bra så jag länkar direkt.
Fotona är för snygga.

Rälsbrott?
Nyfiken:
Vad hade hänt om ni inte hade märkt det?
Kan tåg köra över rälsbrott ibland?

Harald Cederlund sa...

För ordningens skull kanske jag ska påpeka att den sista bilden inte är knäppt av mig (jag sitter på trallan) utan av Sanja som var med oss ut. Hon använde sig inte av blixt vilket min semiautomatiserade kamera kompenserade genom en längre slutartid. Därav det lite suddiga och smått psykedeliska stuket på bilden - ganska läckert tycker jag själv!

På rälsen såg det ju ut som om det redan hade passerat några tåg (kanten är ju liksom slipad) - så min gissning är att de klarar av en sådan skarv - iaf. ibland...

Z sa...

Haha, med lång slutartid blir det livat, som en målning ibland.
Tog en gång långtids-foto på forsen i Kongsberg, Norge, med härligt yrskum som resultat :)