26 mars 2007

Några snabba ord från Gardermoen

Jag sitter på mitt rum på Radisson Hotel i Gardermoen utanför Oslo och bloggar. Upptäckte just att det fanns trådlös uppkoppling här - så jag passar på. Har fem minuter på mig innan jag ska träffa några personer från Banverket nere i lobbyn.

I natt ska vi ut på spåret mellan flygplatsen och Oslo och inspektera en provtagningsstation för att provta markvatten i och grundvatten under banvallen. Eventuellt ska vi samarbeta med Norska Jernbanestyrelsen och några forskare från Planteforsk om att lägga ut ett fältförsök här för att studera utlakning av ett ogräsbekämpningsmedel.

Norrmännen har själva inte använt stationen på några år och i höstas när vi träffades på banverkets miljödagar föreslog jag ett samarbete - tyckte det var synd att stationen bara stod och skräpade - vi får se hur det går. Jag återkommer med en mer utförlig rapport.

-

Uppdatering ca en timme senare: vi beslöt oss ganska snabbt för att gå upp till våra rum igen och sova. Tråkigt när det är så fint väder ute - men vi ska ut på spåret vid midnatt ungefär och sedan ha möte imorgon bitti så det är väl lika bra att utnyttja tiden fram till dess...

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Malin Sandström sa...

Jag hoppas på ett fältförsök. Mer kunskap om utlakning verkar behövas (åtminstone om man läser banverkets miljörapporter så verkar inte omfattning och spridning etc vara väl känt).

Vet du vad de sprutar med - är det Roundup BIO, som i Sverige?

Harald Cederlund sa...

I Norge sprutas för närvarande Roundup Bio (med aktiva beståndsdelen glyfosat) och preparatet Finale (med aktiva beståndsdelen glufosinat-ammonium).

Försök blir eventuellt aktuellt med Finale. Banverket skulle gärna använda detta preparat i Sverige - främst mot barrträd i spåret (som är ett problem). Men för att detta ska bli aktuellt så krävs att man demonstrerar att medlet bryts ned i banvallen och inte lakas ut till grundvattnet. Norska Jernbanestyrelsen tycker också att det skulle vara intressant att skaffa sig en bättre bild av hur preparatet de använder beter sig.

Fältförsök blir det hursomhelst i Sverige (det är jag ansvarig för) - om resultaten från dessa kan kompletteras med resultat från den norska anläggningen hänger i slutändan på om det går att trixa fram lite pengar till det hela.